Lagafors har funnits på den australiensiska marknaden i cirka femton år. Den största kunden är hygienleverantören Sanikleen Group (SKG), som på kort tid köpte stora volymer av oss. SKG använder Lagafors utrustning varje dag och är mycket nöjda med funktion och hållbarhet.
Här är ett uttalande från Daniel Crozier, VD, Sanikleen Group:
Med höga ambitioner från start
”SKG grundades i Melbourne 1998 med ambitionen att bli en ledande hygientjänsteleverantör till den inhemska livsmedelsindustrin. Målet var inte bara att leverera förstklassiga städtjänster, tanken vara att erbjuda kunderna en innovativ helhetslösning av högsta kvalitet.
Under de första tio, tolv åren var vi långt från det målet. Eftersom den skumutrustning (av olika fabrikat) som stod till buds varken var tillräckligt robust eller tillförlitlig för arbetsmiljön, kunde vi inte alltid leverera de resultat vi önskade.”
Tio års arbete med gott resultat
”Vändningen kom 2010 när vi fick en första kontakt med Lagafors. Vi beslöt då att installera deras utrustning i en fabrik på prov.
Att försöket blev framgångsrikt är ett understatement. Äntligen kände vi att vi kunde utlova den kvalitet som våra kunder hade rätt att förvänta sig.
Kort därpå påbörjade vi arbetet med att byta till Lagafors system i alla våra anläggningar.
Vi har nu installerat och använt Lagafors system i tio år – och är lika nöjda som våra kunder. Även om utrustningen är lite dyrare i inköp, minskas reparations- och underhållskostnaderna dramatiskt, vilket sparar pengar över tid. Dessutom blir rengöringsresultatet överlägset bra.
Därtill finns alla centrala pumpenheter med loggning och spårbarhet (LTS), vilket Lagafors är ensamma om att leverera.”
Allt för kunden – så enkelt är det
När det gäller vår inbördes relation har Dan följande att säga:
”I mil räknat är det långt mellan Laholm och Melbourne, men avståndet överbryggas lätt av Lagafors. Deras breda tjänsteutbud, omsorg om detaljer och hjälpsamhet med allt från små komponenter till stora installationer gör dem till en högt värderad partner. Inte bara på grund av den kvalitet och innovation de är kända för, utan främst för att de verkligen har viljan att ge det där lilla extra … För vår skull går de bokstavligen till världens ände.
Jag ser verkligen fram emot vad som kommer härnäst.”
Kvalitet kostar – och lönar sig
Numera levererar SKG inte bara förstklassiga hygientjänster, de erbjuder helhetslösningar för nöjda kunder. De ser också framåt genom att vidareutbilda personalen. På schemat står bl.a. underhåll, felsökning och att se nya försäljningsmöjligheter. Och allt bidrar till en positiv spiral.
– Tack vare företag som SKG har Australien, efter en slow start, blivit en nyckelmarknad för oss, säger Martin Johansson, Export Manager på Lagafors.
Daglig användning på ett växande antal anläggningar i de flesta av Australiens delstater är ett tydligt bevis på hur nöjda SKG är med vår utrustning.
– Alla får den kvalitet de betalar för, precis som det ska vara, avslutar Martin Johansson.