10 år efter den globala lanseringen fortsätter Lagafors® CCS koncept att har stor inverkan på marknaden. Med över 200 sålda system står Lagafors trygga i sin övertygelse att central dosering av kemikalier är rätt väg för den större och tyngre livsmedelsindustrin.

Lagafors centrala rengöringssystem, CCS, möjliggör för livsmedelsindustrin att uppnå förstklassig hygien till minskad kostnad och miljöpåverkan i en förbättrad arbetsmiljö. Rengöringssystemet CCS består av fem
huvudkomponenter som tillsammans möter de höga kraven på kapacitet, prestanda och kvalitet.

Genom att kombinera komponenterna i CCS, som består av kemcentralen Variable Chemical Centre (VCC II) och olika typer av pumpcentraler för vatten, kan kunderna uppnå kostnadsbesparingar på upp till 35% jämfört med de flesta befintliga rengöringssystem och rengöringsmetoder. Dessa besparingar, samt minskad miljöbelastning, är det direkta resultatet av reducerad förbrukning av varmvatten, kemikalier och mindre avloppsvatten.

De centrala komponenterna tillhandahåller rätt tryck, flöde och kemkoncentration enligt kundens önskemål, för upp till 20 användare samtidigt.

Vanligtvis står pumpcentralen (för vatten) och kemcentralen VCC II i ett centralt beläget rum. Därifrån går rör och ledningar ut i produktionslokalen till satellitstationerna. Varje satellitstation består av en slangupprullare med slang för vatten, kemikalier och desinfektion. Central dosering och förvaring av kemikalier möjliggör säker hantering och inga koncentrerade vätskor i produktionslokalerna. Service, underhåll och inställningar görs på en central plats.

”Med 25 års erfarenhet av centraliserade rengöringssystem, bestämde vi oss 2006 för att lansera CCS konceptet. Under dessa 10 år har även uppgradering i två steg gjorts, vilket även i fortsättningen placerar Lagafors i framkant när det gäller central rengöring inom livsmedelsindustrin.” säger Martin Johansson, produktansvarig på Lagafors.

Nedladdningsbar PDF