Nu är det klart: Lagafors har skrivit ett samarbetsavtal med ett välrenommerat företag i USA som gärna vill företräda oss och våra produkter på den amerikanska marknaden.
– Det finns en enorm förbättringspotential inom USA:s livsmedelsindustri, säger Martin Johansson, exportansvarig på Lagafors och den som hållit i kontakterna.
– Samarbetet med Birko öppnar oanade möjligheter för framtiden.

Amerikanarna vill börja direkt
Lagafors nya amerikanska partner heter Birko Corporation och är hemmahörande i Henderson, Colorado. Företaget är kemtillverkare i grunden, men har sedan 2011 ägt ett hårdvaruföretag i rengöringsbranschen – och det är detta bolag som blir Lagafors distributör och återförsäljare. Från och med nu kommer Lagafors produkter att vara deras primära utrustningsalternativ, och marknadsföras över hela USA under namnet ”Birko by Lagafors”.
– Birko är ett fint och framåt företag, privatägt i tredje generationen, säger Martin. De delar våra värderingar och vår syn på miljöfrågor, personalsäkerhet och livsmedelshygien. Därtill har de inarbetade kontakter över hela kontinenten och en säljkår som gärna vill komma igång.
Ett tecken på Birkos engagemang är det faktum att de skickar över representanter till mässan Anuga FoodTec i Köln 20–23 mars, allt för att lära känna oss och se hur vi jobbar.

En vinnande kombination
I en kommentar till samarbetet säger Mark Swanson, CEO, Birko Corporation:
– Partnerskapet mellan Birko och Lagafors är en vinnande kombination av två respekterade varumärken, som med gemensamma, automatiserade hygienlösningar kommer att skapa värde för den nordamerikanska livsmedels- och dryckesindustrin.
– Vi är stolta över att vara exklusivt utvalda som distributör av Lagafors produkter i USA, Canada och Mexico, detta då Lagafors drivs av samma värderingar och har samma engagemang för livsmedelshygien som Birko. Tillsammans kommer vi att hjälpa företag att kvalitetssäkra sin produktion och stärka sina varumärken.

En stor marknad föder framtidstro
Det finns substans bakom de positiva tongångarna. Den amerikanska livsmedelsmarknaden är inte bara stor i sig, där finns också stor förbättringspotential inom rengöringsområdet. Samtidigt är businessmentaliteten en annan än i Europa. Martin:
– När amerikanska bolag ser en investering som går att räkna hem inom 18 månader, tvekar de inte. Att våra innovativa produkter hör hemma i premiumsegmentet behöver alltså inte vara en nackdel, för de flesta vet ju att kvalitet alltid lönar sig i längden.
Vi vet att det stora arbetet börjar nu, många offerter går ut till kunder och vi är väldigt optimistiska. Vi är övertygade om att detta  steg över Atlanten kommer att följas av många spännande projekt i framtiden, avslutar Martin.

För mer information, vänligen kontakta:
Martin Johansson, exportansvarig Lagafors
Tel. 0430-781 03, E-post: martin.johansson@lagafors.se